Νικόλας, Αλεξία, Μαργαρίτα, και Νικόλας
Spring Hackathon Athens , “WEs” Νικήτρια Ομάδα
12o «State of the Art» Συνέδριο Εφηβικής Υγείας
5-6 Απριλίου 2019, Ζάππειο Μέγαρο, Αθήνα
Ποια είναι η γνώμη σας για τη ρητορική του μίσους; Έχετε συχνά τέτοια εμπειρία online?
Η ρητορική του μίσους αποτελεί έκφραση ακραίας βίας, με μεγάλη ένταση στα social media. Σχεδόν καθημερινά αντιμετωπίζουμε μηνύματα με περιεχόμενο μίσους, ιδιαίτερα στο διαδίκτυο. Είναι μια μορφή εκφοβισμού που είναι σημαντικό να περιοριστεί – ιδιαίτερα εάν ληφθεί υπόψη ότι άνθρωποι ή ομάδες δέχονται επίθεση για πυρηνικά χαρακτηριστικά τους, είναι μία ανελέητη επίθεση ενάντια στα ανθρώπινα δικαιώματα. Είμαστε όλοι άνθρωποι με ανάγκες, συναισθήματα, όνειρα και προσδοκίες. Όλοι δικαιούμαστε σεβασμό, ως μέλη της Παγκόσμιας Κοινότητας. Είναι πραγματικά απογοητευτικό όταν άνθρωποι διαφορετικοί, πιο αδύναμοι, με αναπηρίες ή σε κρίση, δέχονται επίθεση και απομονώνονται με διάφορους τρόπους.
Έχετε σκεφτεί να οργανώσετε – ως ομάδα νέων – κάποια καμπάνια ενημέρωσης ;
Ναι – βέβαια. Ωστόσο, είναι αρκετά δύσκολο χωρίς την κατάλληλη εκπαίδευση. Μπορεί να χρειαστούν μήνες για να συλλέξουμε το υλικό και να το προσαρμόσουμε στις προδιαγραφές της καμπάνιας. Σημαντικά σημεία είναι ο τρόπος σχεδιασμού της καμπάνιας, η ομάδα-στόχος και τα κανάλια διάχυσης των μηνυμάτων σε άτομα της ηλικίας μας. Μια διαδικτυακή καμπάνια σε ένα site σχετικό με τη θεματολογία που επισκέπτονται ευαισθητοποιημένοι χρήστες δεν θα πετύχει. Μάλλον χρειαζόμαστε συνεντεύξεις στα social media , ομάδες influencers, videos και youth channels για να επιτευχθεί ο στόχος μας.
Τι σημαίνει για εσάς μια καμπάνια «ενημέρωσης/αντιπαράθεσης» (“counter–narrative”);
Δύσκολη ερώτηση. Θα μπορούσε να είναι μία «αναστροφή» των μηνυμάτων μίσους και περιορισμού της αρνητικής διαδικτυακής συμπεριφοράς. Επίσης, η δημιουργία “υποστηρικτικών moto”, η επικοινωνία “ρητορικής αποδοχής”, “δεξιοτήτων και τεχνικών ενδυνάμωσης” κλπ. Το τρίτο αξίωμα του Newton: αντίδραση σε κάθε δράση μίσους! Μπορούμε να αλλάξουμε θετικά το διαδίκτυο μαζί- ωστόσο, χρειάζεται να το θέλουμε αρκετά για να το προσπαθήσουμε επιτυχώς!
Σε ποιον θα απευθυνόσασταν πρώτα με την καμπάνια σας;
Ω, πολλές ομάδες χρειάζονται την υποστήριξή μας διαδικτυακά. Στην Ελλάδα, μία ομάδα που χρειάζεται υποστήριξη στο διαδίκτυο, αλλά και στον φυσικό κόσμο είναι τα παιδιά πρόσφυγες. Η Ελλάδα είναι μια χώρα «εισόδου» στην Ευρώπη και έτσι η καμπάνια μας θα ήταν μία «ασπίδα» ενάντια σε κάθε έκφραση μίσους στο διαδίκτυο και εκτός. Χρειάζονται βέβαια και άλλες ομάδες υποστήριξη… όπως τα παιδιά με αναπηρία, οι LGBTs, των οποίων τα δικαιώματα αναδύονται στη χώρα μας και υπάρχει μεγάλη συζήτηση και ενίοτε αντιπαράθεση γι’ αυτό.
Πόσο χρόνο πιστεύετε ότι πρέπει να διαρκέσει η καμπάνια ;
Δύσκολο να εκτιμηθεί… Όσο υπάρχει η ρητορική του μίσους, θα υπάρχει και η ανάγκη για καμπάνιες αντιπαράθεσης… Μια καμπάνια με διάρκεια και σταθερά αποτελέσματα είναι στόχος μας. Μία καμπάνια ενός έτους – το λιγότερο – θα μπορούσε να τραβήξει την προσοχή ομάδων με τη μέθοδο της «χιονοστιβάδας». Οι μαθητές στο σχολείο π.χ. θα μπορούν να «μπαίνουν στη θέση του άλλου» και να συμπεριφέρονται με σεβασμό. Είναι πραγματικά πολύ απογοητευτικό να γινόμαστε μάρτυρες διαδικτυακής λεκτικής βίας, στίχων μίσους και εικόνων επίθεσης σε ανθρώπους, μόνο και μόνο γιατί είναι αυτοί που είναι ! Μία κοινωνία που το επιτρέπει αυτό ανέχεται τις διακρίσεις και καλοδέχεται την αδικία και τη βία. Όμως οι άνθρωποι δεν γεννιούνται βίαιοι και με αισθήματα μίσους. Η παιδεία μπορεί να οδηγήσει στην πρόληψη της έκφρασης του μίσους!
Είμαστε μέλη του Ευρωπαϊκού δικτύου SELMA και έχουμε εργαστεί για το πρόσφατο υλικό που παρουσιάστηκε (SELMA Toolkit). Θα προσεγγίσουμε ομάδες νέων και σε άλλες χώρες και θα δημιουργήσουμε ένα παγκόσμιο δίκτυο. Μέσα από αυτό, μπορούμε να σχεδιάσουμε διάφορες ενέργειες παγκοσμίως: π.χ. συνέδρια, πλατφόρμες, hackathons και εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς.